CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday 24 January 2009

UDANG GALAH YANG MISTERI

PUKUL 12 30 MALAM HARI AHAD aku, Zam, zali, As, n Dek As pegi mancing kat sebuah sungai yang sangat cantek dengan menaiki kete Dek As, salah sorang member sekampung yang tgh cuti daripada bekerja.

aku tak expect pon nak dpt ikan,sbb umpan tadi cume sotong ngan anak udang.
tak sempat nak prepare umpan yg grand2 sbb ptg td aku bz skit. xpe la, aku pg sbb nak ilangkan bosan je..xdapat ikan pun xde hal..yang penting, aku dapat spend time ngan kawan2.
sampai sungai dalam pukul 1, dan bermule la sesi melempar joran.
sambil tunggu ikan, ular, udang, biawak atau sampah sarap mengena mate kail, kitorang mule la open2 cite. dari cite pasal barack obama sampaila kisah pontianak terbang2..sume layan je..
aku yang memang agak tak suke cite2 antu ni (takut weh...!), buat2 tak dgr je time diorg open cite2 cam tu.. tak best ar cite antu kat tempat2 hutan semak menyemak nih. kene sakat ngan antu air baru tau! ~tahyul...hehe
tgh2 sedap open cite, tetibe zali prasan mata kail die sangkut sumthing. aku agak ikan putih je..
die pun dgn penuh mangat mulela main tarik2 tali ngan bende yang tersangkut kat kail die tu. mangsa dalam air yang aku agak da penat, akhirnya berjaye ditewaskan oleh zali.
skali die bawak naik..mak ai.. UDANG GALAH JONGKONG.
besar, panjang, dan gebu! pergh.... sepit tajam kaler biru yang memang mengancam!
Dek As yang paling excited, terus nak pegang udang tu. tapi mungkin tak cukup skill, tetibe tangan die kene sepit ngan udang tu.. meraung la jugak..jadik bahan gelak la die pagi tadi..haha

aku lak dapat ape? hurm, xlame lepas zali dapat udang tu.. mungkin anak udang tu tgh risaukan ayah die yg xbalik2 umah.so, die pegi la mencarik ayahnye. tengah die berenang2, tibe2 die tertidur lalu termakan umpan aku..lalu tersangkutla dier kat mate kail aku pulak.

aku yang tak tau bende ape yg da sangkut, mulekan la adegan tarik - menarik. akhirnya mangsa berjaye dinaikkan idop2.. skali tgk... udang jugak..cume saiznye kecik skit dari udang zali.
zali yang agak kerek sbb dapat udang besar, mule terkedu sedikit dgn skill aku mengusha udang.
hurm, xsangke leh dapat..

member2 aku yang laen agak tensen sbb diorg lom dpat ape2 lg.
tak lame pastu, mate kail Zam pulak sangkut ikan putih.
Diikuti Dek As mendapat ikan yang same. As? malang nasibnye, xde rezeki pagi tu..
lepas dalam 3 jam memancing, badan pun da rase gatal2 kne gigit nyamuk ngan semut.. kami pun berangkat pulang. sampai kat umah Dek As, kami pun mule la usha2 balik. yang jadik perhatiaan kompem la Udang zali.
ye la, bkn senang nak dpt udang tu. biasenye orang siap naek sampan pg tgh sungai nak dapat udang galah sebesar tu. die senang2 je ..duduk tepi sungai..borak2..pastu dapat.

sempat gak aku snap gambar2 kenangan dgn rezeki2 mlm tu.



"ni la udang galah jongkong yang zali dapat"kate zam sambil memegang udang tu.


ayah udang dengan anaknya

zali memegang ayah udang, dan dek as bersame anak udang
(pegang ujung2 takut kene gigit)




udang bersama anak2 ikan yang dah mati

hepi memangla hepi, tapi tgk jam da pukul 3 30 pagi, aku rase penat..trus aku balik umah. sampai umah bukan tido pon. lepak2 kat katil sambil layan blog.

^teringat kat mai udang (classmate aku yang ayah die seorang tokey udang)